söndag 1 april 2007

Lasange (mexikansk?) och ananaspaj


I helgen har jag mest hängt på Umeå Open. Av de artister jag såg var Anna Ternheim , Deportees och The Bombettes bäst. Men det har också blivit lite mat såklart, i lördags kom H förbi och styrde upp maten för oss, och vi fixade lasange. Tanken var att det skulle vara två olika lager, en tomatbaserad och en spenat+svampbaserad, men det blev endast den första.

tomatsås:
ca 3 dl sojafärs
blandade grönskaker (frysta)
passerade tomater
salt och peppar, torkad persilja

ostsås:
ca 3 dl havremjölk
ca 2 dl blandade ostsorter
maizenaredning

Grönsakerna stektes med sojafärsen. Sojafärsen hade vi gjort tidigare och kryddat med tacokrydda, därför kryddade vi inte med några andra kryddor. Häll i de passerade tomaterna och låt småkoka en stund, under tiden görs ostsåsen. Låt mjölken reda sig med mjölet och smält sedan osten i den varma såsen. Varva med lasangeplattor. Vi blandade vilt med plattorna och använde spenatplattor, vanliga plattor och fullkornslasange. Grädda i 200g ca 30 min. Till detta serverades rivna morötter och rivet äpple, vitlöksbröd och tada! påskmust.

Efterrätt måste man ju ha på en lördag och den här pajen har jag gjort så många gånger så jag
kan receptet utantill...
pajdeg:
100 g smör
1 dl socker
2 dl vetemjöl

ananasblandning:
4-500 g ananaskross (eller ananas i mindre bitar)
2 dl sojayogurt
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Smält smöret i kastrull och blanda ned socker och vetemjöl. Platta ut degen i en pajform. Blanda ananasfyllningen och häll den ned i pajformen. Grädda i 200g ca 20 min. Till detta spelades Virtua Fighter5 på den nya PS3-an.