tisdag 17 april 2007

Spenatpaj


Idag vart det spenatpaj. Receptet gjordes på fri hand, eller "höftades till" eller vad man säger och resultatet därefter. Nej, det var ett helt ok resultat, men jag rekommenderar mer havregrädde i fyllningen. Såhär lyder receptet iaf:

Pajdeg

50 g mjölkfritt smör
3 dl grahamsmjöl
3 msk vatten

Fyllning

2 dl röda linser
3 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
1 riven morot
250 g spenat (frusen)
smulad grönsaksbuljongtärning
en näve tärnad fetaost
havregrädde
riven cheddar

Börja med att koka linserna och sätt sedan igång med pajdegen (tidseffektivt! =)). Tryck ut degen i pajformen. Förgrädda i 10 min i 225 grader. Fortsätt sedan med fyllningen.

Stek löken och tina spenaten. Blanda spenat, morot och linserna med löken och värm i stekpannan med ca ½ dl vatten tills det kokat ihop lite och buljongtärningen smält. Blanda sedan i fetaosten och sedan ned med hela röran i pajformen. Istället för äggstanning hällde jag på ca ½ dl havregrädde, men jag skulle tro att 1 dl gör pajen lite mindre torr och godare så ta det istället. Strö sedan över osten och grädda i 225 grader 25-30 min.

Nu kommer det troligen bli mkt matbloggande i helgen då M kommer på besök i morgon. Kanske blir det till och med en gästbloggare ?

Inga kommentarer: