söndag 1 april 2007

Tacopaj med sötpotatisskal

För någon vecka sedan hittade jag ett recept på en vegansk "tacopaj med sötpotatisskal" på
http://kakfat.blogg.se/och denna paj har legat i min mentala todo lista sen dess. Så, igår, fick jag äntligen gjort pajen (med lite modifikationer såklart) och resultatet blev helt fantastiskt! Kanske inte så snyggt men la till ett klyschigt tomat-V för Veg...

Degen:
En sötpotatis skaldes och skars i tärningar, kokades mjuka i ca 30min. Potatisen mosades / blandades med 100g mjölkfritt margarin, 2msk olivolja, 2tsk salt samt tillräckligt med vetemjöl för att få en "bra" konsistens på degen (blev lite för mycket och klibbig deg med fungerade det också).

Fyllningen:
En halv hackad rödlök, en halv hackad lök och en pressad viktlöksklyfta stektes 5min i olivolja. En påse tacokrydda och 3dl buljongförvälld sojafärs tillsattes och läts stekas i ytterliggare 5min. Det hela fick koka ihop med 2dl vatten, 2 hackad tomater och salt i 10min, reddes sedan med mjöl för att få en lite fastare konsistens.

När fyllningen fått göra pajdegen sällskap i min nyinköpta ungnsfasta IKEA form bredde jag på en blandning av en dl soy sour supreme och 2msk stark ajvar och dekorerade med lite skivade tomater.

Pajen serverades med gucka (en mosad avokado, en halv tärnad tomat, 3msk sojayoghurt, 3msk citronsaft, 3msk olivolja, salt och peppar) och sallad (vanlig grönsallad, tomat och annanas). Som sagt, fantastiskt gott!

3 kommentarer:

Annelie sa...

Sötpotatis i paj, det verkar gott. Blir kanske ngt för påskmiddagen... Fint upplagt var det också.

Alex sa...

Inte bara verkar... Va gott också, lätt att den ska va med på din påskmiddag, med massa ost (som du ju inte kan låta bli!) på toppen blir det ju lite påskgult också!

Anonym sa...

kul att se att man kan inspirera nån =)