tisdag 8 maj 2007

Hirsgratäng, ungefär


Efter ett minne av något Alex lagade för över ett år sen, vet inte varför det inte blivit av. Han stal säkert receptet någonstans ifrån, men maten tillhör väl den som gör den. Eller äter den, för den delen. Blev mycket godare än man kan tro! Lång väntan på gräddning i ugnen dock.

Mycket lätt. Fyll botten i en form med hirs (jag tog typ 2dl). Finhacka en gul lök, lagom med vitlök (2 klyftor i mitt fall), skär upp så mycket aubergine och zucchini som får plats i i en halv till en centimeter tjocka skivor. Häll på krossade tomater. Jag är lat så jag orkade inte koka vatten och blanda buljong i förväg, så jag smulade på grönsaksbuljong och hällde på kallt vatten. Toppa med svartpeppar och curry. In i ugnen på över 200 grader i ca 50 minuter. Fyllde på med lite vatten en gång.



Sallad: babyspenat, ruccola och röd mangold. Ja, hemköp har specialpris. En liten bit purjolök. En avokado. Dressing: mosade resterna av en tomat med linfröolja, vinäger, äppeljuice, salt och peppar. Solroskärnor lätt stekta i citronolivolja.

1 kommentar:

Annelie sa...

Ser jättegott ut! Skall försöka testa det ngn dag, jag äter hirs alldeles för sällan. Salladen ser också väldigt go ut!