lördag 19 maj 2007

Falafel, rött ris & röra

Behövde något enkelt efter suttit och skrivit uppsats och planerat resa till Rostock sen kl09. Enkelt betyder idag inte snabbt utan blev 40min kokande av rött råris följt av en snabb röra, nedfryst gammal falafel och en homusmacka.- Röran består av en hackad lök, 3 hackade vitlöksklyftor, en dl kokta mungbönor och 5 grovhackade champinjoner stekta med grillkrydda och curry i ca 5min och sen ihopkokta 5min med 2dl vatten, en dl chilisås och 3msk tomatpuré.
- Falafel gjorde jag ett storkok på för ett par veckor sedan, kommer inte ihåg måtten men hälften innehåller okokta kikärtor, persilja, lök, vitlök, salt, peppar, paprikapulver och citron. Den andra hälften innehåller utöver ovan nämna ingredienser även soya och en del tokhet chillisås. Allt mixades och stektes.
- Homusen på mackan har jag heller inga exakta mått på men det är ca 4dl kokta kikärtor, 1dl persilja, 1 tomat, salt, peppar, paprikauplver, spiskummin, 1dl vatten och 3msk linfröolja(omega3) ihopmixat.

Serverade med rött råris, lite hackad gurka och uppsatsångest.

1 kommentar:

Annelie sa...

Åh vad duktig du är! Egna falafel när man kan köpa frysta från Felix :-)