fredag 29 juni 2007

Linas fina plommonsallad

Den här salladen fick jag äta resterna från hemma hos A & L för ett tag sen. Den var urgod och jag har gjort den flera gånger sedan dess. Det bästa med den (enligt mig) är just katrinplommonen och dressingen, dressingen är jättegod (om man gillar vitlök vill säga- men det gör väl alla).

Ikväll åt jag den kall med tzayspett vilket var en bra komination. Jag bytte jag ut bulguren mot cous-cous, och det funkade lika bra tyckte jag. Tidigare har jag varierat receptet lite och inte haft pistagenötter eller mynta i, utan tog valnötter och färska kryddor (basilika, oregano och citrontimjan) från balkongen istället. Bilden avslöjar att jag hade i lite kikärtor och orange paprika också.

Men här är originalreceptet:

50 g bulgurvete
75 g pistachmandlar
1 liten rödlök, finhackad
3 vitlöksklyftor, krossade
1 knippe färsk persilja, hackad
1 kruka mynta, hackad
1 citron
150 g katrinplommon, skivade
4 msk olivolja
salt och peppar

Salladen ska stå kallt tills den serveras.

Inga kommentarer: