fredag 21 september 2007

Tofubröd med nötter och russin

Är sjukskriven pga. magkatarr för tillfället men idag kändes allt lite bättre efter en helvetesnatt med mycket smärta och stönande. Så utnyttjade min lediga tid och den kraft jag hade till ett projekt jag har varit sugen på en längre tid. Tofubröd!Sätt ugnen på 175 grader. Pensla en 1½-liters brödform med olivolja. Blanda 3dl grahamsmjöl, 3dl vetemjöl, 1dl solrosfrön/valnötter, 2tsk bikarbonat, 1msk brödkryddor och 1tsk salt i en bunke. Rör ner 1msk honung(om man nu tycker honug är ok), 300g tofu och 2,5dl vatten. Häll upp smeten i brödformen och jämna till ytan lite. Grädda på nedersta falsen i ugnen i 1 timma. Stjälp upp brödet och låt det svalna invirat i en kökshandduk.

4 kommentarer:

Annelie sa...

hur smakade det?
honung ok, man är väl ingen jvla veganpolis heller :)

Anonym sa...

Var det gott? Det låter smaskigt.

Alex sa...

Har provsmakat det ett par gånger nu, senast för 5min sen och ja, det är gott, aningen mastigt för min för tillfället enormt känsliga mage men annars riktigt bra! Passar både med homus och avocado. Är stolt över mig och mitt första seriösa brödbak.

Anonym sa...

Det står ju inte om russinen i receptet, bara i rubriken. Man ser russinen på bilden. Det är klart att man förstår ändå, att man skall blanda in lite russin, men ändå. Och skall det inte vara lite olja i degen?