måndag 10 september 2007

Blandbiffar och Gregory Crewdson

I Lördags var jag på Hasselblad Center här i Göteborg och kollade på Gregory Crewdson's fotografier. Det var utan tvekan en av de bästa fotoutställningar jag någonsin besökt och kan verkligen rekomendera det för alla som är i Göteborg den närmsta tiden. Så här skrev GP om utställningen och jag tycker det fångar mina tankar extremt väl:

"Skymningsljus, scener från livet i välputsade amerikanska förortsmiljöer. Nattklädda människor, belysta detaljer, frusna och aningen skrämmande ögonblick som väcker frågor. Vad har hänt, vad blir nästa steg, varför står hon barfota utanför bilen, vad gör han utanför fönstret?"

Som sagt, gå dit, förundras! Men det här är ju ändå en matblogg och efter utställningen gick vi hem till mig och åt biffar, inga konstiga biffar egentligen, det är bara en väldigt trevlig blandning av ingredienser och så är de extremt lättlagade
Blandbiffar i två lätta steg:
1, Mixa 1 burk svarta bönor, en halv rödlök, en halv röd paprika, en morot, 3msk tacosås, salt, peppar, spiskumin och mjöl till en slät smet utan för kladdig konsistens, tillsätt 2dl bladpersilja och mixa ett par sekunder till men inte så att persiljan försvinner helt i smeten, vill ha något kvar som 'sticker ut'
2, Forma till biffar och stek i olja

Serverades i mitt fall med klyftpotatis, en kall tomatsås (krossade tomater, örtkryddor och lite apelsinjuice) och lite sallad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

De där biffarna såg spännande ut. De ska jag testa..
Var ligger Bazar??? Har inte hört om det..

Anonym sa...

Sorry, Jag vet var Bazar ligger. Aplysia har ju skrivit det till mig. hehe.