tisdag 10 juli 2007

Vegan Smörgåstårta på födelsedagskalas

Igår fyllde jag år (tänker inte säga hur mkt, för nära 30 nu!). Trots att jag fortfarande var sliten efter en helg i Rom med mycket god mat(pasta med tomatbaserade såser och bruchetta) och ett par karaffer med viña de la casa gjorde jag mitt livs första vegana smörgåstårta. Är tyvärr lite ledsen över det dåliga kortet men låt er icke luras! Bevis på att tårtan var en succé måste vara att min (gnällig!) vegofoba bror inte lämnade några rester på tallriken. Inspiration till tårtan kom från M & vegankrubb och hjälp till en perfekt majonäs kom från veganvrak, tackar!Smörgåstårta för ca8-10 pers. (jag hade 13 på besök, tog slut pinsamt fort!)

Botten/lager: 2 halvor hönökaka per lager.
Fyllningarna var alla majonäsbaserade, gjorde majonäs/aioli genom att mixa 3dl osötad sojamjölk, 4dl rapsolja, 3msk citronsaft, 1tsk 12% ättiksprit, 2 vitlöksklyftor, salt och peppar. Fick mixa rätt länge för att få en bra konsistens...
Fyllning 1: ett äpple och en liten rödlök mixades tills de var 'lagom' finfördelade. Blandades sedan med majonäs, gurkmeja, spiskummun och lite curry.
Fyllning 2: en purjolök, 8 soltorkade tomater och ett knippe dill mixades ner och blandades med majonäs.
Topping: Grundade med tartex, sen majonäs över och på kanterna av tårtan. 'Klistrade' fast roccula på kanterna och toppade med rädisor, gurka, äpple och vindruvor. Här hade jag nog velat ha lite mer godsaker men så blev det tyvärr inte av olika anledningar. Men man måste ju spara lite så man kan överträffa sig själv nästa år!

2 kommentarer:

Annelie sa...

Tur att jag inte var där, då hade den tagit slut ännu snabbare. Den ser helt enkelt görgod ut! Kul att A gillade den :)

Apropå tartex, var det den nya sorten som är tofubaserad? B säger att den är god men jag har inte vågat testa än, mina tartexerfarenheter är inte så goda.

Och du, så länge du är under 30 har du inget att oroa dig för, stop complaining! :)

Alex sa...

Körde med "vanlig" tartex, örter och vitlök. Har missat tofubaserad tartex men låter helt klart intressant!