söndag 13 januari 2008

Tyskt bröd /Deutsches Brot


I år är det tyskt år här på öst på stan i Umeå. U säger att han ska söka sina tyska rötter. Ok för mig, i alla fall då han gör det här tyska brödet.

Tyskt bröd/Deutsches Brot
6 dl ljummet vatten
1 pkt jäst
2 msk olja
1 näve salt
hälften vetemjöl, hälften rågmjöl

Bilden Sie das Brot so:
Lös upp jästen i vattnet, häll i olja och salt. Blanda i lika delar mjöl och blanda och knåda tills du fått en fin smidig deg. Låt jäsa under en bakduk/handduk i en timma. Forma sedan ett ganska rund limpa på en bakplåt och grädda i ugn i 30 min 225 grader. Sänk sedan till 175 grader och grädda 30 minuter till. Då får brödet en god hård skorpa.
Viel Glück!

5 kommentarer:

Alex sa...

Oj, det här låter ju faktiskt riktigt intressant, ska bli roligt att se vad U's tyska rötter kommer resultera i, rent matmässigt alltså.

Anonym sa...

Det ser fantastiskt ut!

Anonym sa...

åh! brööööd! Jag älskar att baka bröd men aldrig fått till det på det här sättet skulle jag tro. Måste testa! ^^

Anonym sa...

Inte visste jag att "U" hade rötter där????Förklara någon gång. Frida....det är roligt och inte alls svårt med brödbak...ge dig inte

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra