måndag 7 januari 2008

Het Mexikansk bönpaj

Har haft en lånad pajform hemma sen påskbrunchen förra året och det börjar väl bli dags att lämna tillbaka den. Men först tänkte jag det var bra att använda den åtminstonde en gång innan den får träffa sina riktiga föräldrar igen. Var sugen på något Mexikanskt, inte för att jag satt min fot i Mexiko men mina fördommar säger mig att det är svarta bönor, chili och majs som gäller, sagt och gjort, slängde ihop en jäkligt het Mexikansk bönpaj. Såpass het att jag för tillfället sitter och väntar på att den brännande känslan under min näsa ska försvinna, en tips; ha inte fingrarna i närheten av näsan efter ni rensat chili med dem...

Mexikansk bönpaj
Pajskal - 4dl mjöl (jag blandade lite), 1dl olja och 2dl sojamjölk. Rör ihop alltihop och tryck ut i en pajform, förgrädda i ca10min.
Fyllning - en halv röd lök, en halv gul lök, en röd chili, en halv paprika, 2dl kokta svarta bönor och 1dl majs. Stekte ihop samtliga ingredienser med paprikapulver, vitpeppar, lökpulver och salt. Hällde sedan på en halv burk tacosås och 1dl havregrädde. Lät det koka ihop medans pajskalet blev färdigt.
Sen var det bara att få ner fyllningen i pajskalet, jag toppade sedan med tomatskivor och spred ut 1dl havvregrädde över det hela. In i ugnen i ca30min, klart.
Jag var tvungen att äta pajen med rätt mycket yoghurt vid sidan om då jag faktiskt inte är tuffast i världen då det kommer till het mat.

4 kommentarer:

Annelie sa...

Tell me something I don´t know. Innerst inne är du en riktig mjukis. Och du har att brås på.

Anonym sa...

Jaha,,,den känner man igen..och när skall det ske???
-:)
Modern

Anonym sa...

Oerhört god paj! Tack för receptet!

Annelie sa...

Den här pajen gillar jag skarpt!
Ett tips är att ta taco-färs i också...