onsdag 9 januari 2008

Linsbiffar med ljummen rotsakssallad

Hade besök till middagen igår och blev ombedd att inte göra något brödigt så mina tyglar var rätt så fria skulle jag vilja säga. Försökte göra något fräscht men matigt så sallad och biffar verkade som ett bra alternativ. Rotsakssalladen var inspirerad av nyårsmiddagen jag var på och biffarna, ja, de är ju linsbiffar...

Linsbiffar
Koka 3dl röda linser mjuka och häll av så mycket vatten som möjligt. Mixa linserna med 1dl havregryn och lagom med mjöl för att få en bra koncistens. Blanda sedan ner en halv dl hackade cashewnötter och en hackad lök för att ge lite substans till linskrämen. Krydda efter tycke och smak, jag använde örtsalt, vitpeppar, lökpulver, grillkrydda och en namnlös saudisk krydda jag köpt i Kairo. Låt det hela kallna lite och forma till biffar, stek på låg värme.

Ljummen rotsakssallad
Skär upp ett par potatisar, lägg i en ungsfast form tillsammans med olja, peppar, paprikapulver och rosmarin. Låt stå i ugnen på 225 grader i ca 20min. Skär under tiden upp bitar av sötpotatis, palsternacka och morot, blanda ner tillsammans med potatisen och låt stå ytterliggare ca 20min.
Låt rotsakerna kallna och blanda sedan med en näve rocula, salta och servera.

Jag åt salladen och biffarna i sällskap med en klick yoghurt och en dålig film.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt underbar blogg!
Keep up the good work!

Annelie sa...

We love veganer! tacar och bockar allra ödmjukast.