onsdag 14 november 2007

Ris & kikärtsbiffar med "Fransk salsa"

Jag har varit i Egypten 11 dagar och ätit falafel till frukost, lunch och middag. Inte varje dag men en hel del falafel har det blivit. Gott och stundtals sjukt billigt. Dock har det även blivit lite homus, en del tahini, mitt livs godaste baba gnash, faul, äppelmoussaka och det hela avslutades med fantastiska maki rullar i Kairos lite borgerligare område. Efter att ha acklimatiserat mig till den Göteborgska vintern som för tillfället är ovanligt kall lagade jag idag biffar och något som jag väljer att kalla en Fransk salsa...Ris och Kikärtsbiffar:
2dl ris kokt i buljong och chili mixades grovt med 2dl kikärtor, en tomat, 3msk ajvar, 3msk mjöl, örtsalt, svartpeppar och olivolja. Stektes i än mer olja.

Fransk salsa: (Vet inte riktigt vad min plan var men det blev gott!)
1dl blandad grönsallad, 1 finhackad tomat, lite finhackad gurka blandades och mosades tillsammans med 1msk Dijon senap, 1msk juice, örtsalt och svartpeppar.

Det hela serverades med frysta vitlökskryddade potatisklyftor som fått tillbringa 20min i ugnen.

Inga kommentarer: